Curriculum 1994 - COURSE DETAILS 2014/2015


Organización de empresas (ORGE -090000501 )


Cycle/Year/Semester Second Cycle / 5o / Second Semester
Type Required 
Credits 6  (4,5 T + 1,5 P)   
ECTS Credits 4.8 
Department IOR  
Objectives This mandatory, 6 credits (4 hours/week) course covers three subjects:
- Business Administration
Describes managers´s functions and roles. Studies the basic strategy process in a company from goals setting, to external and internal analysis, until a strategy is taken
- Sales System
Key role of product and market in Marketing decisions : Marketing mix
- Operations Management.
Deals with issues in production systems in manufacturing and service organizations.
Covers product and process design, planning and control.
 
Coordinator JOAQUÍN ORTIGAS FERNÁNDEZ  
Professors Jose Felix Fernandez Rodriguez (jf.fernandez@upm.es)
Joaquín Ortigas Fernández (joaquin.ortigas@upm.es) 
Syllabus Subject 1. Business Administration (2.8 credits)
Introduction to Business Administration
The process of Business Administration
Culture, mission & goals
External Strategic Analysis
Internal Strategic Analysis
Organizational Analysis
Corporate Level
Business Unit Level
Function Level
Corporate Governance

Subject 2. Sales System (1.8 credits)
Fundamentals of Marketing
Marketing Management
Marketing Research
Marketing Mix

Subject 3. Operations Management (1.0 credits)
Production in a Strategic Context
The Production Subsystem 
Bibliography - Brandenburger, A.M.; Nalebuff, B.J. (1997): "Co-Opetition". Doubleday.
- Bueno Campos, E. (1993): “Dirección Estratégica de la Empresa: Metodología, Técnicas y Casos”. Pirámide. Madrid.
- Carlzon, J. (1991): “El Momento de la Verdad”. Díaz de Santos. Madrid.
- Chavarri Dicenta, F.: “El Liderazgo en las Modernas Organizaciones”.
- Cruz Roche, I. (1990): “Fundamentos de Marketing”. Ariel. Barcelona.
- Domínguez Machuca, J.A. y otros (1994): “Dirección de Operaciones. Aspectos Tácticos y Operativos en la Producción y los Servicios”. McGraw-Hill. Madrid.
- Domínguez Machuca, J.A. y otros (1995): “Dirección de Operaciones. Aspectos Estratégicos en la Producción y los Servicios”. McGraw-Hill. Madrid.
- Drucker, P.F. (2001): "The essential Drucker". Harper Business.
- Fernández Sánchez, E. (1993): “Dirección de la Producción. Fundamentos Estratégicos”. Civitas. Madrid.
- Galgano, A. (1993): “Calidad Total”. Díaz de Santos. Madrid.
- Kelly, Kevin (1999): "New Rules for the New Economy : 10 Radical Strategies for a Connected World". Penguin.
- Kotler, P. (1998): “Dirección de Marketing”. 8ª ed. Prentice-Hall. Madrid.
- Maslow, A. (1987): “Motivation and personality”. Addison Wesley.
- Menguzzato, M.; Renau, J.J.: “La Dirección estratégica de la Empresa”. Ariel.
- Mintzberg, H. (1984): “La Estructuración de las Organizaciones”. Ariel. Barcelona.
- Moreno Pérez, C.: “Nada nuevo en la empresa…salvo lo olvidado”. Ed. Voz de Papel.
- Navas López, J.E.; Guerras Martín, L.A. (1996): “La Dirección Estratégica de la Empresa: Teoría y Aplicaciones”. Civitas. Madrid.
- Porter, M.E. (1982): “Estrategia Competitiva”. Compañía Editorial Continental. México.
- Schein. E.H. (1997): "Organizational Culture and Leadership". Jossey-Bass.
- Welch, Jack; con John A. Byrne.- “Hablando Claro”.- Vergara Business
- Yukl, Gary (1998): “Leadership in organizations”. Prentice Hall. 
Course's Web www.ior.etsit.upm.es  
Department's Web www.ior.etsit.upm.es  
Modified:12-1-2015 19:18 Versión castellano   IMG Versión castellano << Back